Calendar
March 2024
 SMTWTFS
1217181920212223

Varför flyttades hembygdsgården till museet på lotstomten?

Tanken med ett museum i Ulvöhamn är att det ska vara något mer än en inredd sjöbod. Vi vill bygga ett fiskarhem så som det såg ut när fiskeriet bedrevs aktivt och till ett sådant hem hör även det "kokhus" där fiskaren bodde med sin familj. Hembygdsgården är detta kokhus. Om du följer denna länk kommer du till en beskrivning av byggnadens historia. Som framgår befann den sig ända fram till 1948 på Johan Axel Söderbergs tomt, 150 meter längre bort på samma bygata. Bilden nedan visar detta. Genom att flytta huset återförs det alltså till den miljö där det hör hemma.

Foto: Köpmanholmens bruksmuseum. Nuvarande hembygdsgård längst t. h.

Gistvall och Bryggstu’a

Sjöbod och kokhus är i Ulvöhamn nästan alltid placerade nedanför hamngatan. På den del av tomten som fortsätter ovanför hamngatan finner man gistvallen med torkställningar för nät (gistgården), längre uppe i backen den sk bryggstugan - uttalad på ulvömål med kort u: "bryggstua". Bryggstugan innehöll fähus, bakugn m m och kunde även inhysa utedasset.
I vårt museiprojekt ingår ingen bryggstuga. Skälet är dels att den del av fastigheten UIvö lotsplats 2:1 som ligger ovanför vägen inte har utrymme för en sådan byggnad, dels att den inte kunnat prioriteras.

Tänker Kapellaget sälja hembygdstomten?

Nej, det är inte aktuellt.

Styrelsen när önsketankar om att kunna uppföra en bryggstuga på tomten och att där inrätta t ex klensmedja och bagarstuga, resurser som verkligen behövs i Ulvöhamn. Det finns dock ingen möjlighet att driva ett sådant projekt i dagsläget.
Om det ändå - i en framtid - blir fråga om försäljning då ska kapellaget självklart säga nej till en olämplig byggnad. Det bör vi kunna förvänta oss från en  förening som säger sig värna om kulturarvet!

...så vad gör ni med den friställda tomten?

Det första som sker är att den röjs av och städas upp. Där kan kapellaget t ex ställa upp ett av sina större tält och hålla loppis. Midsommarfirandet har ju traditionellt hållits på grästuvan framför hembygdsgården och i framtiden blir det ju inget ”framför”…  men kanske kan vi ändå behålla denna plats som arena för somrarnas ringdanser!